Bogen - Børns mentale sundhed, når nervesystemet er på overarbejde, har jeg skrevet, da jeg selv manglede bogen i mit arbejde og jeg manglede dansk tekst at henvise til, når jeg var ude og holde kurser og foredrag.
Bogen er skrevet til forældre, lærere, pædagoger, fysioterapeuter, ergoterapeuter, sygeplejersker, psykologer, socialrådgivere og andre med interesse i børns mentale sundhed.
Børns mentale sundhed skal ses i et bio-psyko-socialt perspektiv.
Den biologiske del retter sig mod nervesystemet og de fysiologiske fodspor et overbelastet nervesystem sætter i kroppen.
Den psykologiske del handler mere om barnet selv; selvværd, selvtillid, robusthed osv.
Den kontekst barnet er i - skolen, hjemmet, fritidsaktiviteter, er den social del.
Både de neurofysiologiske fodspor, barnets selvværd, selvtillid og robusthed samt den kontekst barnet befinder sig i - er afgørende for barnets mentale sundhed.
Jeg er fysioterapeut - og har en master i sundhedspædagogik - og det er særligt vigtigt for mig, at finde de neurofysiologiske forklaringer på, hvorfor barnet har ondt i maven, sover dårligt, har hjertebanken osv..
De forklaringer står i denne bog.
Det er lige så vigtigt at finde ud af, hvordan vi gennem kroppen forbedrer forudsætningerne for trivsel, hvordan fysisk aktivitet, berøring og vejrtrækning, kan være med til at berolige et overophedet nervesystem
Det står der også en masse om i denne bog.
Derudover er der helt særlige kapitler med fokus på neurofysiologien bag angst, adhd, autisme og skoleværing - i et fysioterapeutisk perspektiv.
Neurofysiologi kan være noget kompliceret noget at forstå - og jeg håber med denne bog at gøre det nemmere at forstå - så alle professioner kan få et fælles sprog for trivsel.